WELKOM

Samen met de start van de allereerste editie van het Stadsfestival opende ook de heringerichte site d’oede schole. Naast het onthaal van het stadsfestival vinden bezoekers op deze locatie vooral een bruisende en gezellige ontmoetingsplek. Met een leescafé, een boekshop, een workshopatelier en een polyvalente eventruimte bieden we aan de bezoekers graag tijd en ruimte voor beleving. Of je nu langskomt met vrienden, alleen of met je gezin, je kan er steeds terecht voor wat rust of enkele kleine ontdekkingen.

Je vindt IJsberg in de Burgstraat nummer 5 in Damme. Welkom tijdens weekends, schoolvakanties en op feestdagen en dit telkens van 11u tot 18u.

LEESCAFE
In het leescafé kan je een bezoek aan de site starten of afsluiten met een (h)eerlijke koffie/thee of een fris aperitief. Je kan hier ook doorlopend terecht om de kleine honger te stillen. Op de kaart staat een beperkte maar eerlijke selectie van desserts, lunch gerechten en tapas. Samenwerking met lokale ambachtelijke bedrijven die eerlijk eten produceren én goed voor de omgeving zorgen staat centraal bij het samenstellen van de kaart. Bij mooi weer is het groene terras geopend en zowel binnen als buiten is er ook gedacht aan de jongste bezoekers. Met een speelhoek en speeltuin zorgen we ervoor dat ook zij zich welkom voelen.

BOEKSHOP
Snuister bij een bezoek zeker ook eens in de boekenwinkel. Naast een zorgvuldig geselecteerd en verrijkend aanbod aan boeken, vind je hier ook enkele hebbedingen om te koesteren. Authentiek naar inhoud en vorm, uitgezocht met aandacht voor originele Belgische makers.

WORKSHOPS
Ga je liever zelf creatief aan de slag? Bekijk dan zeker eens het aanbod workshops die je bij ons kan volgen. Meestal heel toegankelijk, soms eens voor gevorderden. Maar altijd ontstaat er iets persoonlijks en dus uitzonderlijks.

EXPO RUIMTE
Laat je bij je bezoek ook verrassen door de expo in onze tentoonstellingsruimte. Hier geven wij de bezoekers de kans om even in het hoofd te kijken van bijzondere creatievelingen. Regelmatig koppelen we aan de expo ook enkele open atelier dagen. Op die momenten kan je vrij binnen en buiten lopen om in contact te komen met de aanwezige kunstenaar of om hem/haar gewoon in stilte aan het werk te zien. Tijdens de expo kan u ook steeds een uitgebreide selectie van de boeken en/of catalogi van de betrokken kunstenaar terugvinden in onze boekenwinkel. Een bezoek aan de open atelierdagen is dan ook ineens het ideale moment om een gesigneerd exemplaar mee naar huis te nemen.

‘Nie Wiem’, Wislawa Szymborska
6 april 2019 - 1 september 2019

Toen de Poolse dichteres Wislawa Szymborska (1923-2012) in 1996 de Nobelprijs voor Literatuur won, omschreef het Nobelcomité haar als de 'Mozart van de poëzie'. Ondanks haar kleine oeuvre is de wereldberoemde Szymborska een van de meest gelezen en gelauwerde dichters van haar tijd. Tijdens de expo 'Nie Wiem' kan je bij IJsberg haar tedere kijk op de alledaagse dingen ontdekken aan de hand van haar speelse en ironische gedichten en persoonlijke collages. Hedendaagse collage-kunstenaars Sammy Slabbinck, Luc Fierens, Ria Verhaeghe en Stefaan De Croock (Strook), schilder Bruno Van Dycke en beeldhouwer Bart Leenhouwers tonen er met eigen werk hun interpretatie van haar levenswerk.