Stichting IJsberg

GGG #7

GGG#7

04.12.2020 t.e.m. 29.04.2021

Stichting IJsberg presenteert sinds jaren het literaire cross-over project ‘GGG’: ‘Geschreven, Getekend en Gedrukt’. Schrijvers, dichters, illustratoren en beeldend kunstenaars werken samen en bevruchten elkaar met hun werk. Finaal mondt die samenwerking uit in een gedrukte en/of tentoongestelde vorm waar dikwijls ook een lezing, open atelier of performance bij Stichting IJsberg aan verbonden is.

De GGG-route langs de Damse Vesten maakt deel uit van dit project. In de nazomer en de vroege lente wisselt de inhoudelijke presentatie. Momenteel kan je op tien plekken langs deze route presentaties vinden van een samenwerking tussen dichters en beeldenmakers. In het kader van het Stadsfestival Damme ‘Beestig?’ is onze GGG-route deze keer een ‘beestige wandeling’ geworden.

In ‘Een leeuw is eigenlijk iemand’ stelt samensteller en toegewijde bloemlezer Wim Zaal dat gedichten over dieren pas laat ingang vonden in de poëzie. Eeuwenlang beschouwden de mensen, hier en elders, de dieren als creaturen die enkel bestonden tot hun eigen gebruik. Poëzie met dieren als hoofdpersonages ontstond pas in de zeventiende eeuw: het dier kon blijkbaar toen pas los van zijn nut worden bekeken. In die periode van ontwakende Romantiek, komt stilaan een gevoel van verwantschap en lotsverbondenheid aan bod. Naarmate de evolutietheorie van Darwin een weg vond naar het publiek, speelde ook de dierenpoëzie meer en meer haar rol in de brede maatschappelijke ontwikkeling. Wat met de jaren ook toeneemt is de precisie waarmee dieren worden weergegeven en dat hun eigen identiteit ruimer aan bod mag komen. Maar ook vandaag blijft dierenpoëzie meer een stem van evolutie dan van revolutie. De selectie die we in de beestige gedichtenroute GGG#7 presenteren is een kleine spiegel van dierenpoëzie uit de lage landen waarin wij tussen al die snavels en snuiten zeker een aantal trekjes van onszelf ontdekken.

BEELDIGE BEESTENWEDSTRIJD

Voor GGG#7 (Geschreven, Getekend en Gedrukt) deden we een oproep naar beeldenmakers, om de tien dierengedichten van het poëzieparcours te voorzien van illustraties.

De selectie gebeurde via een open call, die liep tot 30 november 2020. Deze open call voor het poëzieparcours GGG#7 is intussen afgesloten. Meer dan zestig kunstenaars zonden een illustratie in, waaronder heel sterk werk. Het was dus moeilijk kiezen, maar na enkele knopen door te hakken, zijn de tien winnaars bekend! Hun illustraties zijn binnenkort te zien naast de gedichten op de poëzieroute langs de Damse Vesten én binnen in IJsberg:

Carlen Claeys

Hilde Douliez

Lisa Ottenburgh

Hanneke Borghouts

Hilde Van de Walle

Angelique Deserranno

Martin Joly

Klaas De Baere

Monique Coppieters

Ella Vandenbussche

De tien gedichten vind je hier:

De illustraties zijn ook geprint op Hahnemühle papier en worden te koop aangeboden in IJsberg. Dat kan zowel ingekaderd als niet ingekaderd.

Graag meer info? Mail ons gerust!