Maantocht in Damme

Van 19 december 2020 t.e.m. 17 januari 2021

Tijl Uilenspiegel heeft een stuk van de maan opgegeten.
Zoek de maanstukjes en vind de wensmaan.

Deze wandeling beleef je ten volle wanneer het buiten donker en de stad feëeriek verlicht is. Vergeet zeker je zaklamp en wandelschoenen niet, die zal je nodig hebben om de maanstukjes en de voetstappen te vinden. Doe ook een fluohesje aan, dan zijn we zeker dat ook andere weggebruikers jou opmerken.

De maantocht is een vrije wandelroute van ongeveer 2,4 km en te beleven
van 19 december t/m 17 januari 2021 (elke dag tot 21.00 u).

Onderneem deze tocht in je eigen bubbel en houd altijd voldoende afstand.

Route informatie:

- afstand: 2,4 km
- vertrekpunt: Randparking Damme Zuid (Damse Vaart Zuid)
- doelgroep: gezinnen, kinderen
- beschikbaar: 19 december 2020 t/m zondag 17 januari 2021 (VERLENGD)

- noodzakelijke uitrusting: doe stevige wandelschoenen aan en breng zeker (een) zaklamp(en) mee

- Publicatie + materiaal

• prijs: GRATIS
  • talen: NL
  • verkrijgbaar bij Visit Damme

Maantocht

Leonid Tishkov

Private Moon

Tijdens de tocht trakteert Stichting IJsberg (Stadsfestival Damme) je met de installatie 'Private Moon' van kunstenaar Leonid Tishkov (1953, Rusland). Die is te zien in 'TRAAM, de kunstwisselvitrine van IJsberg.

Private Moon ontstond in 2003 als een mobiele installatie en ontvouwde zich als een visueel gedicht dat het verhaal vertelt van een man die de maan ontmoet. Hij beslist om bij haar te blijven.

De romantische Russische kunstenaar Leonid Tishkov vereenzelvigt zich met zijn personage door zijn eigen persoonlijke verlichte maan mee te nemen op reizen naar alle uithoeken van de wereld. Zo bestaan er poëtische foto’s van zijn installaties in Parijs, Moskou, Wenen, Berlijn, Rome…maar ook van verhalen in Singapore, Taiwan en Nieuw-Zeeland. Zelfs op de Noordpool, bouwde hij een houten staketsel waarop hij samen met zijn maan overnachtte. Een op dit laatste melancholisch verhaal gebaseerde installatie was in 2013 ook te zien op Kunstenfestival Watou. En nu dus even geland op het dak van, en in ‘tRAAM bij IJsberg als onderdeel van een avondlijke ‘Moonwalk’ in het historische Damme die tot en met 17 januari te beleven is.

Private Moon is door de intensiviteit en de vereenzelviging tussen personage en kunstenaar veel meer dan een kunstinstallatie: het is een levenslange performance waarbij de maan fungeert als een lichtgevend object dat mensen vanuit alle windhoeken samenbrengt. De feeërieke beelden en de wereldwijde wonderlijke belevenissen van Tishkovs onderneming laten niemand onbewogen. Zeker in deze sombere coronatijden zorgen ze voor een dosis sprookjesachtige poëzie en universele magie die we graag met jullie delen.