PERFORMANCE

RITUAL FOR THE LIVING

12 december 2021, 15u & 16u

Hoewel ze afstudeerde als illustrator, werkt Nina Van Denbempt met mixed media. Of het nu gaat om het schilderen, het overschilderen van oude schilderijen, het herontwerpen van jassen, het verzamelen van oud papier, het schrijven, het beeldhouwen van een schrijn thuis, het spelen van muziek, het maken van performances met vrienden of het tekenen van korte stripverhalen… Alles is bedoeld om een naïeve nieuwsgierigheid trachten te behouden in de manier waarop men zich uitdrukt, gecombineerd met een milde obsessie voor het ongemakkelijke van het mens-zijn in de wereld.

Ze is altijd op zoek naar manieren om de band te versterken door persoonlijke dingen te delen als tegengif voor ironie en als een manier om zich persoonlijk te bevrijden van de verdovende effecten van angst en schaamte. Terugkerende thema's als angst, falen, schaamte, verpletterdheid, existentiële angst, eenzaamheid, geestelijke gezondheid en feminisme staan dicht bij haar wezen en zijn een onderdeel van de verwerking van haar eigen levensgebeurtenissen.

Het geheel bestaat uit een diepe liefde voor DIY, glitters en popcultuur met wat duisternis en depressie.

Op de laatste dag van het Kunstenfestival brengt de kunstenaar 2x een performance van 30 minuten.

RITUAL FOR THE LIVING

Geluiden colab met Adam Russell
Onderkleding: Murielle Victorine Scherre 'La fille d'o'

Foto (c) Pommelien Koolen

Dit bed was jarenlang het bed van de kunstenaar. Als een object bewaarde het herinneringen. Het was ook een plek waar ze tijdens de zomer van 2019 maandenlang in een suïcidaal vagevuur zat. Nu is het tijd om te rusten in de schaduw van het kruis, het kruis - een kruispunt tussen leven en dood zelf - en hardop voor te lezen uit de exacte woorden die ze tijdens die lange dagen in haar persoonlijke dagboek heeft opgeschreven. Als een manier om deze persoonlijk gruwelijke leerervaring te vieren en om elke gruwelijke ervaring te eren die bij het mens-zijn hoort. Met deze voorstelling probeert ze het verleden te overstijgen door haar ultra-aardige hogere zelf te belichamen die geobsedeerd is door rust en zorg.

Dit is een uitnodiging om met haar te komen rusten in de schaduw van het kruis om het leven te eren.

Om 15u en 16u!

BELANGRIJK: De plaatsen zijn beperkt tot 25 personen, kom dus zeker op tijd!

NINA VAN DENBEMPT

265986393_217414620543078_5546561821640517734_n