Radetzkymars

Radeztky met logo

Joseph Roths Radetzkymars

Livestream vanuit IJsberg: 20 december 2020, 16u

In mei verscheen bij uitgeverij Van Oorschot een hervertaling van Radetzkymars, van de hand van Els Snick. Het is de belangrijkste roman van de joods-Oostenrijkse auteur Joseph Roth (1894-1939) uit 1931. Dit meesterwerk wordt ingeleid door journalist Geert Mak en geïllustreerd door kunstenaar Jan Vanriet.

Collectief Canapé bestaat uit: vertaalster Els Snick, muzikanten Shalan Alhamwy en Jonas Malfliet en artistiek producente Jeanne Vauterin.

De livestream bestaat uit een voorstelling waarin tekst, beeld en muziek samenkomen. In een reeks van vijf voorstellingen, vindt de eerste plaats op 20 december om 16u. Volg deze livestream, opgenomen in IJsberg, via deze link!

In Radetzkymars wordt het verhaal verteld van de Oostenrijks-Hongaarse familie von Trotta, waarvan de jongste telg aan zijn einde komt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Roth brengt hierin de laatste jaren van de Oostenrijks-Hongaarse monarchie tot leven, zijn ‘Welt von gestern’, het oude Europa van het interbellum. De thema’s zijn even universeel als actueel, en dat willen we met deze voorstelling in de verf zetten.