Kunstenfestival Watou 2015

4 juli t.e.m. 30 augustus 2015

In de luwte van de tussentijd

Kunstenfestival Watou 2015

We snakken naar adem. Het is niet vanzelfsprekend om in onze flitsende multimediale wereld traagheid toe te laten. De digitale cultuur verovert ons leven, beheerst onze tijd. Snelheid werd de standaard der dingen. Van waan naar waan, van hot naar her. Meer en meer verwarren we middel en doel. Veelheid is troef. Reflectie is voor later. Herinneringen worden vager. We verliezen onszelf, verwaarlozen onze authentieke noden. De oudste kern van ons brein is onze hersenstam. Dat oer-brein stuurt sinds het begin van de mensheid onze levensnoodzakelijke basisfuncties: ademen, eten en drinken, slapen en dromen, liefhebben en voortplanten. De moderne mens heeft steeds minder aandacht voor die basisfuncties. Een onnatuurlijk ritme werd ons generatie na generatie opgedrongen. Ondertussen ademt de wereld slordig en haastig verder, eet en drinkt en slaapt en droomt en plant zich voort zonder stil te staan en bewust te zijn. We drammen en denderen maar door: drukdrukdruk. Geen tijd voor tussentijd. Rust en traagheid zijn zeldzaam geworden. De wereld ademt ons ritme.

Deelnemende kunstenaars:

Gideon Kiefer Stijn Vranken Inge Braeckman Henk Visch Mieke Teirlinck Gwy Mandelinck Hendrik Carette Jan Fabre Laurent Perbos Merel van Beukering Elodie Antoine John Isaacs Kurt de Boodt Fernando Pessoa Robert Devriendt Joke van Leeuwen Géraldine van Wessem Remco Campert Meggy Rustamova Ryan Gander Jonas Vansteenkiste & Mivalti vzw Lut de Block Stanislas Lahaut & Benjamin Van Oost Peter Verhelst Robert Roelink Antjie Krog Giuseppe Licari Roland Jooris Stanislas Lahaut Roel Heremans Herman van Veen Griet Dobbels Anna Enquist Steve Schepens Yahya Hassan Claude Lévêque Latifa Echakhch Oliverio Girondo Krištof Kintera Yves Velter Tadeusz Rozewicz Sofie Muller Charlotte Van Den Broeck Andy Warhol Chantal Pollier Rutger Kopland Paul Claes Samuel Rousseau Jeffrey Michael Austin Meggy Rustamova Tom Callemin Sam Durant Robert Anker Bart Moeyaert Margriet van Breevoort Luuk Gruwez Hans Op de Beeck Peter Theunynck Vadim Fishkin herman de vries Anna Hepler Peter de Cupere Linda van Boven Frie J. Jacobs Esther Jansma Carl Schröder Ies Schute Walter Haesaert Katrin Dekoninck Tim Noble & Sue Webster Tim Etchells Krištof Kintera Maud Vanauwaert

Jonas Van Put - The Observer
herman de vries 2
i'm not worried about you_Jeffrey Michael Austin
Ies Schute, Sing for the moment
Jan Fabre, Ik, de restaurateur die zijn beschadigd kunstwerk herstelt
Ryan Gander, Ftt, Ft, Ftt, Ftt, Ffttt, Ftt
Kristof Kintera, Demon of the Growth II

De muur

De Muur is een groeiende verhaallijn doorheen de festivalperiode die steeds andere kunstenaars samenbrengt om een gesamtkunstwerk te maken voor Kunstenfestival Watou. Een illustrator of beeldend kunstenaar gaat daarbij samen met een schrijver of dichter de uitdaging aan om op een aantal dagen tijd een uniek maar vluchtig kunstwerk te maken op een muur in het Festivalhuis. Het resultaat wordt gedurende één weekend aan het publiek tentoongesteld om daarna opnieuw te verdwijnen, waardoor de Muur telkens weer verandert in een blank canvas voor het volgende duo. Met dit project brengen negen kunstenaarsduo’s u deze zomer woord en beeld in symbiose, maar dan voor korte duur. Ze brengen u de schoonheid van de vergankelijkheid.

Zentuigen

De Franse dichter Arthur Rimbaud zag een letter niet louter als letter, maar als voertuig van alle zintuigen. Kunstenfestival Watou gebruikt die uitspraak graag als uitgangspunt voor haar educatief luik en speelt daarbij met de poëtische en beeldende suggestie van letters. De rode draad doorheen het kinderparcours is aandacht. Aandacht voor zintuigen, voor traagheid en voor de waarde van een goed gemaakt boek en dat alles verenigd in het ambacht van het letterzetten. Via een zenboekje en een app met verhalen, sprekende letters en verschillende opdrachten kunnen kinderen het kunstenparcours op hun maat ontdekken. Onder de noemer Zentuigen werd bovendien een installatie opgebouwd die de zintuigen van onze jongste bezoekers moet prikkelen. Op de Douviehoeve kunnen ze via een voelhandschoen, geurtrechter, kijkgaten of oortjes uitzoeken welk objecten in de installatie schuilen. Met aandacht kijken, luisteren, voelen, ruiken en proeven is bij Zentuigen niet alleen belangrijk om hun zintuigen beter te leren kennen. Wie de verborgen objecten herkent en de juiste letters noteert, komt bovendien een stapje dichter bij het vinden van de Schat van Vlieg. De Zoektocht van Vlieg op Kunstenfestival Watou is vanaf 4 juli beschikbaar via de app OJOO. Ze kan op voorhand of ter plaatse gratis gedownload worden en leidt schattenjagers via een GPS-signaal doorheen het parcours.